Главная » Статьи » История музыки » Русская музыка |
Ігор Стравінський та його епоха.
Композитор, про якого піде мова, його життя, творчість, твори, думкі – все це створює одне з цих незвичних і загадкових явищ, що були подаровані нам історією мистецтва першої половини ХХ століття. Ім’я цьому явищу – Ігор Стравінський. Через постійні радикальні зміни стилю цього російського за походженням композитора називають "Пікассо в музиці”. Ще його називали "Людиною тисяча одного стилю”, "Музичним Протеєм”, "Композитором-хамелеоном”, "Законодавцем музичних мод”, "Винахідником музичних страв на світовій кухні”.Цей перелік характеристик можна продовжувати. Але при такій дійсно широчезній палітрі музичних мов і стилістик, композитор завжди залишався багатостороннім антиромантиком та був вірним завжди тільки тій стильовій орієнтації, яка протистояла романтичній експресії. А останьої в музичній культурі того часу було дійсно забагато: такі напрямки, як постромантизм та експрессіонізм, заполонили музичний лексикон більшості митців першої половини ХХ століття. З 9 років Стравінський почав грати на фортепіано, а з 18 – самостійно вивчати композицію. Одночасно, в 1900-1905 рр., займався на юридичному факультеті Петербурзького університету. Хоча юнак почав створювати власні композиції, музика тоді ще не була головною для майбутнього генія стильових перевтілень. Це сприймалось їм як хоббі до моменту знайомства з сином Ніколая Римського-Корсакова, що навчався також в університеті. Через певний час з’явилась можливість отримати консультацію у самого майстра - влітку 1902 р. обидві сім’ї відпочивали по сусідству. Римський-Корсаков відрадив Стравінському поступати в консерваторію, але запропонував двічі в тиждень приходити на уроки до нього особисто. Не один раз навкруги його творів розгоралися пристрасті, виникала гаряча полеміка: захоплення поклонників змінювалися насмішками противників, бурні овації – оглушливим свистом. Така емоційна крива у сприйнятті музики Стравінського багато в чому пов’язана з особливостями його творчого шляху, для якого характерні несподівані та круті повороти. Стравінський почав свій творчий шлях як ортодоксальний учень корсаковсько-глазунівської школи, послідовник "Могутньої кучки”. Зненацька композитор різко повернувся спиною до першого вчителя, разом із вдячністю з його вуст виливалась дуже гостра критика стилю та естетики свого першого "шефа” (але все таки смерть Рімського-Корсакова в 1908 році вразила його -пам’яті першого вчителя Стравінський присвятив "Траурну пісню” для оркестру). В той час композитор відчув сильний вплив французького імпресіонізму (найяскравішим і єдиним „чистим” представником цієї течії в музичному мистецтві був француз Клод Дебюссі). Однак це захоплення було недовговічним: молодий петербуржець невдовзі відмовився від імпресіоністської "віри” й став одним з лідерів творчої опозиції мистецтву Дебюссі, серед яких виділялися прихильники течії неопримітивізму. Пройшло ще кілька років - і Стравінський здійснив нову "шалену модуляцію” – до неокласицизму. Наприкінці, після різнобічних експериментів "всередині” цієї тенденції, композитор знову вразив сучасників. Він став переконливим послідовником тієї самої серійної системи композиції, яку відхиляв протягом багатьох років. Ця примхливість стилістичної еволюції Стравінського має, однак, дві важливі закономірності. По-перше, вона багато в чому віддзеркалює загальні тенденції розвитку тогочасного західноєвропейського мистецтва . По-друге, при всіх своїх творчих метаморфозах Стравінський все ж таки зберігав ті чи інші риси своєї індивідуальності. Зокрема, навіть в серіальних його творах останньої пори творчості неважко виявити притаманні тільки йому риси музичної мови. Слід також відзначити, що Ігор Стравінський все своє життя пропагував догмати "мистецтва для мистецтва”. В цьому розумінні він – послідовник так званого "чистого мистецтва”. То була така естетична концепція, що підкреслювала і вважала за головну тільки автономну естетичну цінність мистецтва. Заклопотаність мораллю, користю, реалізмом і дидактикою - все це, за переконанням „чистих митців” не має ніякого відношення відношення до справжнього мистецтва і навіть є шкідливим для справжнього художнього результату. Стравінський теж цурався соціальної функції мистецтва, нехтував гарячими подіями свого часу. Для нього, як і для інших прихільників цієї ідеології, не важливе було те, що не стосувалося мистецтва. Творчість його базувалася на задачах суто естетичних. Але все таки, мушу визнати, що яка б ідеологія не заволодівала ним, сарказм та поблажлива посмішка не може не відчуватися на творчому обличчі композитора, що походив з Россії. Ігор Стравінський – видатний новатор перш за все у сфері ритму в музиці. Разом з відомими композиторами ХХ століття угорцем Бела Бартоком та своїм співвітчизником Сергієм Прокоф’євим, він значно розвинув ритмічну динаміку музики, зробивши її одним з найголовніших засобів виразності в музиці ХХ століття. Особлива заслуга Стравінського полягає у відкритті прихованих до того часу резервів ритмічної динаміки, які висунули його на перший план не лише як елемент виразності, алей як елемент конструктивний (тобто такий, що відіграє значну роль в побудові цілого твору та його драматургїї). Стравінський розробив багато нових ритмічних форм небувалої в європейській музиці гостроти. Принципи, якими оперував Стравінський у використанні ритму в якості провідного засобу виразності в музичному творі, призвели до внутрішньої реформи у музичній композиції. Музикознавці-теоретики визначають ритм в творах Стравінського як „нерегулярну акцентність”: тобто різні форми нерегулярності виникають внаслідок порушення рівномірної пульсації. Нерегулярність ритміки у Стравінського набуває характеру активних протиріч регулярності та нерегулярності, безперервної боротьби між ними. Все це породжує неймов ірну емоційну загостреність в музиці композитора. Такі складнощі ритмічної будови присутні власне музиці балетів Стравінського. Через це хореографам приходилось шукати нові засоби хореографічного втілення такої новаторської ритміки. Композитору пощастило: доля звела його з видатним хореографом-новатором Сєргієм Дягілєвим. Енергійний діяч з блискучими організаторськими здібностями, Дягілєв зумів залучити та об’єднати видатних художників, музикантів та балетних артистів. Він був одним з безпосередніх учасників створення ще в кінці 90-х років ХІХ століття серії художніх виставок і журналу "Мир искусства” в Россії. З початку ХХ століття Дягілєв розширив сферу своєї діяльності, виніс її за межі Імперії. Він – організатор з 1907 року "Російських сезонів” в Парижі (потім і в Лондоні). В "Російських сезонах” спочатку був представлений ряд російських оперних спектаклів ("Борис Годунов”, ”Садко”, "Снігуронька”), в яких виступили першокласні виконавці, зокрема Федір Шаляпін. У подальшому основне місце зайняли балетні постановки за участю таких видатних зірок російського балету, як Анна Павлова, Тамара Карсавіна, Вацлав Ніжинський, балетмейстер-реформатор Міхаіл Фокін та багато інших. До створення спектаклів залучалися талановиті європейські художники-декоратори – Пабло Пікассо, Андре Дерен, Анрі Матісс, а також россійськи авангардисти Наталья Гончарова, Михаіл Ларионов та інші. Все це сприяло надзвичайному успіху "Російських сезонів”, які відіграли помітну роль у зміцненні світової слави російського мистецтва.
Дягілєв запропонував Стравінському створити музику до фантастичного балету за мотивами народних казок про Жар-птицю та Кащея Безсмертного. Сценарій був підготовлений Фокіним за участю художників Алєксандра Бенуа, Алєксандра Головіна, Лєона Бакста та ін. Прем’єра балету "Жар-птиця” 25 червня 1910 р. в Парижі призвела до справжнього фурору і Стравінський наступного дня в буквальному розумінні проснувся знаменитим. В "Росіському сезоні” 1911 р. (13 червня), був представлений балет "Петрушка”, в якому знайшов своє ярке відображення світ руської ярмарки з її бешкетними танцями, вуличними награшами. Головну партію в балеті виконував прославлений танцюрист Вацлав Ніжинський. Тоді ж у Стравінського виникає ідея написати твір на язичницькі мотиви. За два роки було створено балет "Весна Священна”, прем’єра якого 29 травня 1913 р. вперше в історії музики спровокувала бійку серед глядачів. Я схиляюся до думки, що на психіку „непідготовленої” глядацької аудиторії „новий ритм” музики композитора-новатора подіяв так, як діють на сьогоднішню молодь ламані ритми певних стилів сучасної електронної музики, від яких слухач отримує такий енергетичний допінг, зайва енергію якого шукає своєго застосування...
Треба ще зауважити, що "Весна священна”, яка за замислом Стравінського є сюжетним балетом, допускає відділення музики від сцени та в силу повноти та цільності симфонічного формоутворення стає двочастинним концертним твором оригінального програмного жанру. ****************** послухати фрагменти балету можна на сайтіhttp://www.keepingscore.org/flash/stravinsky/index.html , почитати -http://www.diaghilev.perm.ru/rierih/5.htm ****************** Паризькі тріумфи Стравінського сприяли, нажаль, тому, що зв’язок композитора з Росією перервався. Його балети були відкинуті театром минулої Росії і до революції жоден з них не був поставлений. І після прем’єри "Жар-птиці” у 1910 р. Стравінській з жінкою та дітьми переїхали до Парижу. Після цього композитор ще декілька разів приїжджав до Петербургу. Світова війна перешкодила Дягілєву продовжити свої "Російські сезони”, тому Стравінський переїхав в 1914 р. до Швейцарії і вже не повертався на Вітчизну довгі десятиліття. Згодом Жовтнева революція позбавила Стравінського всього майна і порушила плани повернення на Батьківщину. Він заробляє на життя, гастролюючи по Європі з фортепіанними та оркестровими концертами, на яких виконує зокрема і власні твори.
В 1939 р. композитор переїхав до США, де продовжив активну концертну діяльність а також багато пише. Під час війни Стравінський створив три симфонії, в 1948-1951 р. за серією гравюр Уільяма Хагарта написав оперу "Пригоди гультяя”. Творча манера композитора знову зазнає трансформації. Він звертається до додекафонії – техніки компонування музики, винайденої в 10-х роках ХХ століття представниками так званої „нововіденської школи”, яка звільнила музичні звуки від впорядкованої мажоро-мінорної системи та закувала їх в кайдани математики. В цій манері написані, наприклад, балет "Агон” та кантата "An memorian Dilan Tomas". Стравінський ніколи не жалівся на здоров’я, хоча у 1956 р. пережив інфаркт. Він продовжував працювати й активно створювати музику аж до 1967 року. Його останньою композицією стали "Заупокійні пісні” (обробка для камерного оркестру двох пісень Х.Вольда ), в яких автор адаптував сучасну музичну техніку до особистого сприйняття музики. Восени 1962 р. після сорокавосмирічної перерви композитор відвідав Батьківщину. Це був візит тріумфатора. Йому було 80 років. Під час візиту Ігор Федорович виступив в Москві та Ленінграді як диригент у концертах з виконанням власних творів. "Я все життя розмовляю російською, російською думаю, у мене склад російський. Можливо, в моїй музиці це не одразу видно, але це закладено в ній, це в її прихованій правді…» Помер Ігор Стравінський 6 квітня 1971 р. Похований у Венеції поруч з могилою Дягілєва. У лютому 2000 р. на церемонії вручення музичних нагород Grammy "Жар-птиця” та "Весна священна” у виконанні симфонічного оркестру Сан-Франциско отримали три нагороди, в тому числі як кращий симфонічний альбом і як кращий оркестровий запис. | ||||||||||||||||||
Просмотров: 68262 | Комментарии: 307 | Рейтинг: 3.0/2 |
Всего комментариев: 65 | 1 2 3 ... 6 7 » | ||||||||||
| |||||||||||
1-10 11-20 21-30 ... 51-60 61-65 | |||||||||||