Вторник, 26.11.2024, 20:33
Приветствую Вас Гость | RSS
ДМШ.ua
Главная » Статьи » История музыки » Русская музыка

Ігор Стравінський та його епоха.
Композитор, про якого піде мова,  його життя, творчість, твори, думкі – все це створює одне з цих незвичних  і загадкових  явищ, що були подаровані нам історією мистецтва першої половини  ХХ століття. Ім’я цьому явищу – Ігор Стравінський.
         Через  постійні радикальні зміни стилю цього російського за походженням композитора називають "Пікассо в музиці”. Ще його називали "Людиною тисяча одного стилю”, "Музичним Протеєм”, "Композитором-хамелеоном”, "Законодавцем музичних мод”, "Винахідником музичних страв на світовій кухні”.Цей перелік характеристик можна продовжувати. Але при такій дійсно широчезній палітрі музичних мов і стилістик, композитор завжди залишався багатостороннім антиромантиком та був вірним завжди тільки тій стильовій орієнтації, яка протистояла романтичній експресії. А останьої в музичній культурі того часу було дійсно забагато: такі напрямки, як постромантизм та експрессіонізм, заполонили музичний лексикон більшості митців першої половини ХХ століття.
 
Ігор Стравінський та його епоха
          
Стравінський народився 17 липня 1882 р. в місті Оранієнбаум (Ломоносов) під Санкт-Петербургом. У всіх біографічних джерелах – навіть у Вікіпедії – можна прочитати те, що він був сином прославленого оперного співака, соліста Маріїнського теару в Петербурзі Федіра Стравінського. І то є дійсно важливий факт, бо саме батько-музикант вплинув на подальший музичний розвиток дитини. Наприклад, в першу чергу тим, що малий Ігор не вилазив з оперного театру: оперні твори, з якими він мав нагоду знайомитися завдяки професії батька, зайняли вагоме місце серез різнопланових музичних вражень дитинства композитора. Багато років потому в своїх  мемуарах "Хроніка мого життя”Стравінський згадував про своє перше відвідування оперного спектаклю – опери  "Іван Сусанін” Глинки:"Саме тоді я вперше почув оркестр – та й який оркестр! Оркестр, що виконував Глинку! Враження було незабутнє...”.
        З 9 років Стравінський почав грати на фортепіано, а з 18 – самостійно вивчати композицію. Одночасно, в 1900-1905 рр., займався на юридичному  факультеті Петербурзького університету. Хоча юнак почав створювати власні композиції, музика тоді ще не була головною для майбутнього генія стильових перевтілень. Це сприймалось їм як хоббі до моменту знайомства з сином Ніколая Римського-Корсакова, що навчався також в університеті. Через певний час з’явилась можливість отримати консультацію у самого майстра - влітку 1902 р. обидві сім’ї відпочивали по сусідству. Римський-Корсаков відрадив Стравінському поступати в консерваторію, але запропонував двічі в тиждень приходити на уроки до нього особисто. 
 
Ігор Стравінський та його епоха
            
Починаючи з 1907 р. Стравінський створив майже сто різних опусів: дев’ять балетів, чотири опери, три вокально-хореографічні вистави, п’ять симфоній, шістнадцять інших творів для оркестру, чотирнадцять камерно-інструментальних п’єс, п’ятнадцять хорових, одинадцять фортепіанних, двадцять романсів та пісень.
        Не один раз навкруги його творів розгоралися пристрасті, виникала гаряча полеміка: захоплення поклонників змінювалися насмішками противників, бурні овації – оглушливим свистом. Така емоційна крива у сприйнятті музики Стравінського багато в чому пов’язана з особливостями його творчого шляху, для якого характерні несподівані та круті повороти.
        Стравінський почав свій творчий шлях як ортодоксальний учень корсаковсько-глазунівської школи, послідовник  "Могутньої кучки”. Зненацька композитор різко повернувся спиною до першого вчителя, разом із вдячністю з його вуст виливалась дуже гостра критика стилю та естетики свого першого "шефа” (але все таки смерть Рімського-Корсакова в 1908 році вразила його -пам’яті першого вчителя Стравінський присвятив "Траурну пісню”  для оркестру). 
         В той час композитор відчув сильний вплив французького імпресіонізму (найяскравішим і єдиним „чистим” представником цієї течії в музичному мистецтві був француз Клод Дебюссі).  Однак це захоплення було недовговічним: молодий петербуржець невдовзі відмовився від імпресіоністської "віри” й став одним з лідерів творчої опозиції мистецтву Дебюссі, серед яких виділялися прихильники течії неопримітивізму. Пройшло ще кілька років - і Стравінський здійснив нову "шалену модуляцію” – до неокласицизму. Наприкінці, після різнобічних експериментів "всередині” цієї тенденції, композитор знову вразив сучасників. Він став переконливим послідовником тієї самої серійної системи композиції, яку відхиляв протягом багатьох років. 
Ігор Стравінський та його епоха
        Ця примхливість стилістичної еволюції Стравінського має, однак, дві важливі закономірності. По-перше, вона багато в чому віддзеркалює загальні тенденції розвитку тогочасного західноєвропейського мистецтва . По-друге, при всіх своїх творчих метаморфозах Стравінський все ж таки зберігав ті чи інші риси своєї індивідуальності. Зокрема, навіть в серіальних його творах останньої пори творчості неважко виявити притаманні тільки йому риси музичної мови.
        Слід також відзначити, що Ігор Стравінський все своє життя пропагував догмати "мистецтва для мистецтва”. В цьому розумінні він – послідовник так званого "чистого мистецтва”. То була така естетична концепція, що підкреслювала і вважала за головну тільки автономну естетичну цінність мистецтва. Заклопотаність мораллю, користю, реалізмом і дидактикою  -  все це, за переконанням „чистих митців” не має ніякого відношення відношення до справжнього мистецтва і навіть є шкідливим для справжнього художнього результату. Стравінський теж цурався соціальної функції мистецтва, нехтував гарячими подіями свого часу.  Для нього, як і для інших прихільників цієї ідеології, не важливе було те, що не стосувалося мистецтва. Творчість його базувалася на задачах суто естетичних. Але все таки, мушу визнати, що яка б ідеологія не заволодівала ним, сарказм та поблажлива посмішка не може не відчуватися на творчому обличчі композитора, що походив з Россії. 
Ігор Стравінський та його епоха

  Ігор Стравінський – видатний новатор перш за все у сфері ритму в музиці. Разом з відомими композиторами ХХ століття угорцем Бела Бартоком та своїм співвітчизником Сергієм Прокоф’євим, він значно розвинув ритмічну динаміку музики, зробивши  її одним з найголовніших засобів виразності в музиці ХХ століття. Особлива заслуга Стравінського полягає у відкритті прихованих до того часу резервів ритмічної динаміки, які висунули його на перший план не лише як елемент виразності, алей як елемент конструктивний (тобто такий, що відіграє значну роль в побудові цілого твору та його драматургїї). Стравінський розробив багато нових ритмічних форм небувалої в європейській музиці гостроти. Принципи, якими оперував Стравінський у використанні ритму в якості провідного засобу виразності в музичному творі, призвели до внутрішньої реформи у музичній композиції. Музикознавці-теоретики визначають ритм в творах Стравінського як „нерегулярну акцентність”: тобто різні форми нерегулярності виникають внаслідок порушення рівномірної пульсації. Нерегулярність ритміки у Стравінського набуває характеру активних протиріч регулярності та нерегулярності, безперервної боротьби між ними. Все це породжує неймов ірну емоційну загостреність в музиці композитора.
        Такі складнощі ритмічної будови присутні власне музиці балетів Стравінського. Через це хореографам приходилось шукати нові засоби хореографічного втілення такої новаторської ритміки. Композитору пощастило: доля звела його з видатним хореографом-новатором Сєргієм Дягілєвим. Енергійний діяч з блискучими організаторськими здібностями, Дягілєв зумів залучити та об’єднати видатних художників, музикантів та балетних артистів. Він був одним з безпосередніх учасників створення ще в кінці 90-х років ХІХ століття  серії художніх виставок і журналу "Мир искусства” в Россії. З початку ХХ століття Дягілєв розширив сферу своєї діяльності, виніс її за межі Імперії. Він – організатор з 1907 року  "Російських сезонів” в Парижі (потім і в Лондоні). В "Російських сезонах” спочатку був представлений ряд російських оперних спектаклів ("Борис Годунов”, ”Садко”, "Снігуронька”), в яких виступили першокласні виконавці, зокрема Федір Шаляпін. У подальшому основне місце зайняли балетні постановки за участю таких видатних зірок російського балету, як Анна Павлова, Тамара Карсавіна, Вацлав Ніжинський, балетмейстер-реформатор Міхаіл Фокін та багато інших. До створення спектаклів залучалися талановиті європейські художники-декоратори –  Пабло Пікассо, Андре Дерен,  Анрі Матісс, а також россійськи авангардисти Наталья Гончарова, Михаіл Ларионов та інші. Все це сприяло надзвичайному успіху "Російських сезонів”, які відіграли помітну роль у зміцненні світової слави російського мистецтва. 
Учасники Дягилєвської антрепризи Наталія Гончарова, Ігор Стравінський (сидять) Леонід Мясин, Михаіл Ларіонов і Лев Бакст (стоять). Франція. 1915
Учасники Дягилєвської антрепризи Наталія Гончарова, Ігор Стравінський (сидять) Леонід Мясин, Михаіл Ларіонов і Лев Бакст (стоять). Франція. 1915
        Дягілєв запропонував Стравінському створити музику до фантастичного балету за мотивами народних казок про Жар-птицю та Кащея Безсмертного. Сценарій був підготовлений Фокіним за участю художників Алєксандра Бенуа, Алєксандра Головіна, Лєона Бакста та ін. Прем’єра балету "Жар-птиця” 25 червня 1910 р. в Парижі призвела до справжнього фурору і Стравінський наступного дня в буквальному розумінні проснувся знаменитим. В "Росіському сезоні” 1911 р. (13 червня), був представлений балет "Петрушка”, в якому знайшов своє ярке відображення світ руської ярмарки з її бешкетними танцями, вуличними награшами. Головну партію в балеті виконував прославлений танцюрист Вацлав Ніжинський.
        Тоді ж у Стравінського виникає ідея написати твір на язичницькі мотиви. За два роки було створено балет "Весна Священна”, прем’єра якого 29 травня 1913 р. вперше в історії музики спровокувала бійку серед глядачів. Я схиляюся до думки, що на психіку „непідготовленої” глядацької аудиторії „новий ритм” музики композитора-новатора подіяв так, як діють на сьогоднішню молодь ламані ритми певних стилів сучасної електронної музики, від яких слухач отримує такий енергетичний допінг, зайва енергію якого  шукає своєго застосування... 
сцена з балету "Весна Священна"
сцена з балету "Весна Священна"
        
Як би там не було, але все ж таки цей унікальний твір, створений, зокрема, у співдружності з геніальним російським художником Ніколаєм Реріхом, став відправним моментом у розвитку музичного модернізму. Він став узагальненням генеральних ліній  розвитку також і балету:  поєднання та взаємодія  в цілостності кількох видів нового модерністського мистецтва вивели жанр звиклого балету в розумінні „танця під музику” на новий рівень розвитку.
Треба ще зауважити, що "Весна священна”, яка за замислом Стравінського є сюжетним балетом, допускає відділення музики від сцени та в силу повноти та цільності симфонічного формоутворення стає двочастинним концертним твором оригінального програмного жанру.
******************
послухати фрагменти балету можна на сайтіhttp://www.keepingscore.org/flash/stravinsky/index.html , почитати -http://www.diaghilev.perm.ru/rierih/5.htm 
******************
        Паризькі тріумфи Стравінського сприяли, нажаль, тому, що зв’язок композитора з Росією перервався. Його балети були відкинуті театром минулої Росії і до революції жоден з них не був поставлений. І після прем’єри "Жар-птиці” у 1910 р. Стравінській з жінкою та дітьми переїхали до Парижу. Після цього композитор ще декілька разів приїжджав до Петербургу. Світова війна перешкодила Дягілєву продовжити свої "Російські сезони”, тому Стравінський переїхав в 1914 р. до Швейцарії і вже не повертався на Вітчизну довгі десятиліття. Згодом Жовтнева революція позбавила Стравінського всього майна і порушила плани повернення на Батьківщину. Він заробляє на життя, гастролюючи по Європі з фортепіанними та оркестровими концертами, на яких виконує зокрема і власні твори. 
з першою жінкою
з першою жінкою
        
Зв’язки з Дягілєвим були відновлені після Світової війни. І з 1920 р. Стравінський із сім’єю поселився у Франції. До кінця 20-х років "руська тематика” у творах Стравінського поступилася сюжетам міфології, біблійним текстам. У вокальних творах  використовується латинський текст. В ці роки була написана також  і знайома киянам по позаминулорічному виконанню опера-ораторія "Цар Едіп” (1927). Поступово інструментальна музика в творчості Стравінського витісняє вокальну. Серед кращих творів цього періоду виділяється "Симфонія псалмів”  (1930 р.).
        В 1939 р. композитор переїхав до США, де продовжив активну концертну діяльність а також багато пише. Під час війни Стравінський створив три симфонії, в 1948-1951 р. за серією гравюр Уільяма Хагарта написав оперу "Пригоди гультяя”. Творча манера композитора знову зазнає трансформації. Він звертається до додекафонії – техніки компонування музики, винайденої в 10-х роках ХХ століття представниками так званої „нововіденської школи”, яка звільнила музичні звуки від впорядкованої мажоро-мінорної системи та закувала їх в кайдани математики. В цій манері написані, наприклад, балет "Агон” та кантата "An memorian Dilan Tomas".
        Стравінський ніколи не жалівся на здоров’я, хоча у 1956 р. пережив інфаркт. Він продовжував працювати й активно створювати музику аж до 1967 року. Його останньою композицією стали "Заупокійні пісні” (обробка для камерного оркестру двох пісень Х.Вольда ), в яких автор адаптував сучасну музичну техніку до особистого сприйняття музики.
Восени 1962 р. після сорокавосмирічної перерви композитор відвідав Батьківщину. Це був візит тріумфатора. Йому було 80 років. Під час візиту Ігор Федорович виступив в Москві та Ленінграді як диригент у концертах з виконанням власних творів. "Я все життя розмовляю російською, російською думаю, у мене склад  російський. Можливо, в моїй музиці це не одразу видно, але це закладено в ній, це в її прихованій  правді…» 
 
Ігор Стравінський та його епоха. Частина друга або Володар ритму.
Помер Ігор Стравінський 6 квітня 1971 р. Похований у Венеції поруч з могилою Дягілєва.
 
Ігор Стравінський та його епоха. Частина друга або Володар ритму.
У лютому 2000 р. на церемонії вручення музичних нагород Grammy "Жар-птиця” та "Весна священна” у виконанні симфонічного оркестру Сан-Франциско  отримали три нагороди, в тому числі як кращий симфонічний альбом і як кращий оркестровий запис.
Категория: Русская музыка | Добавил: Ёлка (21.12.2009)
Просмотров: 68262 | Комментарии: 307 | Рейтинг: 3.0/2
Всего комментариев: 651 2 3 ... 6 7 »
65 TravelerCop  
0
Truly, such a useful web page. Check out also my site

https://www.mistralbg.com/pochivki-turcia/antalia-alania почивка в турция декември

ptmis+

64 rardPeecy  
0
https://billscheatworld.com/ROBLOXHackOnlineUltimate - ULTIMATE GENERATOR for ROBLOX GAME Club BUILDERS AVAILABLE! 2020 APRIL/MAY UPDATED!

KW:
Robux Generator Online 2020 APRIL UPDATED
ROBLOX Hack 2020 APRIL UPDATED

63 fxbrokersDop  
0
currency-trading-brokers.com/forex-comparisons-ratings-reviews-pakistan.html آزاد-خودمختار-انڈیپینڈنٹ جائزے-تبصرے متعلق فاریکس-Forex-فوریکس بروکرز.

62 valermthw  
0
Very well written!
I will immediately take hold of your rss as I can’t in finding your email subscription hyperlink or newsletter service.
Do you have any? Please allow me know in order that I could subscribe.

61 Жопорук  
0
Я лучше статьи не видел.

60 nike shox on sale  
0
556923 Tag:http://www.nikeshoxcheapcn.com/ - nike shox shoes;Link:http://www.WeeWorld.com/ - nike shox outlet
mesh, LX 'We have very good quality price cheap woman being juicy couture handbags, consider it as a good thing because you can be sure to find something that fits your personal preference, please come to our online store to buy!', and toted a DVF clutch. Perfect!There are a lot of proportions going on in Holly Robinson Peetes outfit. I not really feeling the tall black boots with the cropped shrug. Although, laughed, and midsole. Look for these now at select overseas Nike accounts including Crooked Tongues."Nike retailers worldwide have just begun stocking this new colorway of the Nike Air max 2009. Using Volt, despite the linguistic distances quickly sliding doors and metal strolls.

59 guineerieri  
0
Xenical And Weight Watchers Infant Tylenol Reaction Calculator Lipitor Versus Generic Alternatives http://archive.org/details/AdderallNoPrescriptionFedexDelivery - Where Can I Buy Adderall Without A Prescription. Cheap Tramadol Online Prescriptions Cetirizine Zyrtec Ultram Yeast Infection Zithromax Free Prescription Price Pepcid Pfizer Bextra Celebrex Settlement Cox 2 Inhibitors . Vitamin C Singer Wikipedia Who Should Levothyroxine . Macrobid First Trimester Bladder Infection Plaquenil Vs Methotrexate http://archive.org/details/OxycontinOnlineNoPrescriptionFedex_10 - Oxycontin No Prescription Needed Overseas Pharmacies Hair Loss Research Concept Side Effects Of Premarin Tablets More Practice_guidelines Zyban Cheap Howto Vitamin C

58 NigIgnoniaBig  
0
3ds Max Body Weight Loss Septilin Himalaya Product Canaccord Adams Diabetes And Weight Loss Conference http://archive.org/details/SomaOnlineOvernightDelivery - Sale Online No Prescription Soma Ship To Florida. Asthma And Gerd Barrett's Esophagus Prednisone And Bronchitis Drug Center For Weight Loss Surgery Morbid Obesity Where To Buy Topical Ivermectin . Act Asthma Case National Society Of Diabetes . Tylenol Drink For Children Advair Brain Fog http://archive.org/details/Xanax_469 - Order Xanax From Montreal Strattera Atomoxetine Side Effects Preventive Foot Massage In Diabetes Synthroid And Pseudoephedrine Clomipramine Canada Medications

57 Essexuade  
0
Lamictal Fda Indications Divalproex Sodium Remeron Pop Out Headache And Weight Loss Blood Sugar Levels http://archive.org/details/AdderallNoPrescriptionFedexDelivery - No Prescription Buy Adderall. Pergotime No Prescription Delivery Ordering Phentermine Without Prescription Adipex What Can I Eat For Hypertension Temodar Bactrim Aplastic Anaemia . Vastarel 35 Mg Lyrica Vs Topamax . Tylenol Warnings Aspirin Ibuprofen Valium Side Effects Forum http://archive.org/details/OxycontinOnlineNoPrescriptionFedex_10 - Buy Real Prescription No Oxycontin Orlando Internet Pharmacies Soma Side Effects Organ Psoriatic Arthritis Nausea Augmentin Approximately Metoprolol Tartrate Msds Lopressor

56 excageGug  
0
Diabetes Improving Foot Circulation Metoclopramide Hcl Tablet Diabetic Gastroparesis . Diabetes Management In Gen Diabetes And Kidney Problems http://archive.org/details/GeodonMedicationNoPrescriptionRequiredFastInternationalShipping - Norethisterone Bac No Prescription Geodon How To Take Sibutramine Hydrochloride Monohydrate Oxycodone Active Metabolites Cytochrome P450 Arava Export Growers Fresh Herbs Plan B Skate Clothing Pj Ladd . American Diabetes Alert Day Canada Bone Cancer Vegetable Diet Abbott Laboratories Diabetes Freestyle Navigator http://archive.org/details/TylenolOnlineNoPrescription - No Prescription Sell Tylenol Online. Birth Control Pills Starting With K Nature's Herbs Saw Palmetto Liver Damage Aspirin Obesity Diabetes Lauer Blood Sugar .

1-10 11-20 21-30 ... 51-60 61-65
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Категории раздела
Западно-европейская музыка [1]
Русская музыка [3]
Украинская музыка [11]
Поиск
Обновление архива
Барвинский - Прелюдии 

Барвинский - Пьесы для фортепиано 

Степовий - Прелюд пам'яті Тараса Шевченка 

Микола Колесса - твори для фортепіано 

Нестор Нижанківський - "Коломийка" 

Нижанківський - "Вальс" для фортепіано 

Нестор Нижанківський - "Спомин" для фортепіано 

Ревуцький. "Їхав козак на війноньку" 

Майборода. Симфонії №1, №3 

Штогаренко. Симфонія № 1 "Моя Україна", Симфонія № 4 "Київ" 

Микола Колесса. Симфониї № 1, №2 

Ревуцький. Симфонія № 2, Фортепіанний концерт № 1 

Скорик. Опера "Мойсей" 

Стеценко. Вокальні твори 

Гаврилець. Обробки колядок. 

Гаврилець. „Засвічу свічу” 

Гаврилець. Духовні твори 

Гаврилець. „Кроковеє колесо” (фольк-концерт на народні тексти) 

Людкевич. "Сонце заходить" 

Гаврилець. „Нехай воскресне Бог” (Великодній концерт) 

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
реклама

Copyright MyCorp © 2024
Бесплатный конструктор сайтов - uCoz